NIS2

Dyrektywa NIS 2 to regulacja UE, która zaostrza wymagania w zakresie cyberbezpieczeństwa dla sektorów takich jak energetyka, transport, bankowość i zdrowie. Dyrektywa rozszerza regulacje o 18 krytycznych sektorów i nakłada surowe obowiązki na operatorów kluczowych oraz dostawców usług cyfrowych. Nowe przepisy mają na celu lepszą ochronę infrastruktury krytycznej i zarządzanie ryzykiem cybernetycznym.

Najważniejsze informacje

  • Dyrektywa NIS 2 rozszerza regulacje dotyczące cyberbezpieczeństwa na 18 sektorów krytycznych, w tym energetykę, transport i zdrowie, wprowadzając surowsze wymogi dla podmiotów kluczowych i ważnych.
  • Podmioty objęte dyrektywą muszą implementować polityki bezpieczeństwa oparte na analizie ryzyka, a procedury zgłaszania incydentów wymagają wczesnego ostrzegania oraz raportowania w ustalonych terminach.
  • Właściwe organy mają za zadanie nadzorować zgodność z dyrektywą, a jej implementacja do prawa krajowego ma na celu harmonizację przepisów i podniesienie poziomu cyberbezpieczeństwa w całej Unii Europejskiej.

 

Zakres stosowania Dyrektywy NIS 2

Dyrektywa NIS 2 obejmuje szeroki wachlarz podmiotów, które zostały wskazane przez państwa członkowskie jako operatorzy usług kluczowych oraz kluczowi dostawcy usług cyfrowych. Podmioty kluczowe, takie jak przedsiębiorstwa użyteczności publicznej i banki, oraz podmioty istotne, takie jak firmy przewozowe i dostawcy chmur obliczeniowych, muszą spełniać ściśle określone wymogi związane z cyberbezpieczeństwem.

Dyrektywa NIS 2 rozszerza zakres regulacji do 18 sektorów krytycznych, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu do 7 sektorów regulowanych przez wcześniejszą dyrektywę NIS 1. Wśród nowych sektorów znajdują się m.in. energia, transport, bankowość, zdrowie, infrastruktura cyfrowa oraz sektor publiczny. Pomimo szerokiego zakresu regulacji, niektóre podmioty, zatrudniające poniżej 250 pracowników lub mające roczne obroty nieprzekraczające 50 mln EUR, są zwolnione z wymogów dyrektywy.

Nowe przepisy wprowadzają również surowsze obowiązki dla dostawców usług cyfrowych, takich jak centra danych i platformy medialne. Dzięki temu, dyrektywa NIS 2 ma na celu zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa w całym łańcuchu dostaw usług cyfrowych i infrastruktury krytycznej.

Zmiany te mają kluczowe znaczenie w kontekście krajowych strategii cyberbezpieczeństwa państw członkowskich, które muszą uwzględniać nowe sektory i podmioty. W ten sposób dyrektywa NIS 2 staje się fundamentem dla budowy spójnego i skutecznego systemu zarządzania ryzykiem w dziedzinie cyberbezpieczeństwa na terenie całej Unii Europejskiej.

 

👉 Przeprowadź darmowy audyt NIS2 dla Twojej organizacji

 

Nowe obowiązki podmiotów kluczowych i ważnych

Dyrektywa NIS 2 wprowadza dwa główne typy podmiotów: kluczowe oraz ważne, które muszą spełniać te same minimalne standardy bezpieczeństwa. Podmioty kluczowe, do których należą operatorzy usług kluczowych, takie jak energetyka czy bankowość, mogą zostać obciążone karami finansowymi w wysokości przynajmniej 10 milionów EUR lub 2% rocznego obrotu za nieprzestrzeganie przepisów. Dla podmiotów ważnych, takich jak dostawcy chmur obliczeniowych, kary te wynoszą co najmniej 7 milionów EUR lub 1,4% rocznego obrotu.

W ramach nowych obowiązków, wszystkie podmioty objęte dyrektywą NIS 2 muszą implementować środki bezpieczeństwa odpowiednie do poziomu ryzyka identyfikowanego w ich działalności. Organizacje są zobowiązane do przygotowywania polityk bezpieczeństwa opartych na wszechstronnej analizie ryzyka, uwzględniającej różne typy zagrożeń.

Dyrektywa wymaga również ustanowienia procedur dotyczących monitorowania oraz reakcji na potencjalne zagrożenia. Regularne szkolenia użytkowników takiej technologii są niezbędne, aby skutecznie zarządzać zagrożeniami i reagować na incydenty bezpieczeństwa komputerowego. Dzięki tym zmianom, podmioty kluczowe i ważne są lepiej przygotowane na potencjalne ataki cybernetyczne i mogą skuteczniej chronić swoje sieci i systemy informatyczne.

Państwa członkowskie UE mają obowiązek zapewnić, że wszystkie podmioty działające na ich terenie przestrzegają nowych wymogów, co oznacza konieczność wprowadzenia odpowiednich przepisów do prawa krajowego. Właściwe organy będą nadzorować zgodność z tymi przepisami i podejmować stosowne działania w przypadku ich naruszenia. W ten sposób dyrektywa NIS 2 przyczynia się do budowy wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w całej Unii Europejskiej.

 

Procedura zgłaszania incydentów bezpieczeństwa komputerowego

Zgłaszanie incydentów bezpieczeństwa komputerowego jest kluczowym elementem dyrektywy NIS 2. Procedury te zostały podzielone na kilka etapów, aby zapewnić skuteczne zarządzanie i reakcję na zagrożenia.

Pierwszym krokiem jest wczesne ostrzeżenie, które musi zostać przekazane w ciągu 24 godzin od wykrycia incydentu. Następnie, w ciągu 72 godzin, podmioty muszą zgłosić szczegółowy raport dotyczący incydentu. Na koniec wymagane są sprawozdania końcowe i okresowe, które muszą być złożone maksymalnie miesiąc po zgłoszeniu incydentu.

Te trzy etapy zgłaszania incydentów pozwalają na szybką reakcję i minimalizację skutków ataków cybernetycznych. Podmioty kluczowe i ważne muszą przestrzegać tych procedur, aby zapewnić zgodność z nowymi regulacjami i chronić swoje systemy informatyczne przed zagrożeniami.

🔵 Wczesne ostrzeżenie (do 24 godzin)

Wczesne ostrzeżenie o poważnym incydencie musi być przekazane bez zbędnej zwłoki, nie później niż 24 godziny po jego wykryciu. Podmioty kluczowe są zobowiązane do powiadomienia CSIRT lub odpowiednich organów w ciągu doby od wykrycia incydentu. Termin zgłaszania incydentów od momentu ich wykrycia wynosi 24 godziny.

Wczesne ostrzeżenie pozwala na szybką reakcję i koordynację działań mających na celu minimalizację skutków incydentu. Dzięki temu możliwe jest skuteczne zarządzanie ryzykiem i zapewnienie bezpieczeństwa sieci oraz systemów informatycznych.

🔵 Zgłoszenie incydentu (do 72 godzin)

Po wykryciu incydentu, podmioty kluczowe muszą zgłosić szczegółowy raport dotyczący incydentu w ciągu 72 godzin. W przypadku dostawców usług zaufania, termin ten wynosi 24 godziny. Informacje muszą być przekazane w ciągu 72 godzin od wykrycia incydentu, co pozwala na szybką reakcję i minimalizację skutków ataku.

Zgłoszenie incydentu w ciągu 72 godzin jest kluczowe dla skutecznego zarządzania ryzykiem i zapewnienia bezpieczeństwa sieci oraz systemów informatycznych. Dzięki temu możliwe jest szybkie podjęcie działań naprawczych i minimalizacja skutków incydentu.

🔵 Sprawozdania końcowe i okresowe

Sprawozdanie końcowe po zgłoszeniu incydentu powinno być złożone maksymalnie miesiąc po zgłoszeniu incydentu. Sprawozdania końcowe są wymagane po każdym zgłoszeniu poważnego incydentu, co pozwala na dokładną analizę i ocenę skutków incydentu. Przestrzeganie terminu złożenia sprawozdania jest kluczowe dla zgodności z nowymi regulacjami.

Sprawozdania końcowe i okresowe są istotnym elementem zarządzania ryzykiem w cyberbezpieczeństwie, pozwalając na dokładną analizę i ocenę skutków incydentów oraz podjęcie odpowiednich działań naprawczych.

 

Środki zarządzania ryzykiem w cyberbezpieczeństwie

Dyrektywa NIS 2 wymaga, aby organizacje implementowały techniczne i organizacyjne środki zarządzania ryzykiem, które są dostosowane do specyfiki ich działalności. W ramach obowiązków NIS 2, podmioty muszą przeprowadzać analizę ryzyka i tworzyć polityki bezpieczeństwa dla systemów informatycznych.

Organizacje zobowiązane są do stosowania polityki oceny skuteczności swoich środków zarządzania ryzykiem cybernetycznym. Każda organizacja musi również wdrożyć procedury postępowania w przypadku incydentów, aby skutecznie reagować na zagrożenia cybernetyczne.

Dyrektywa nakłada na organizacje obowiązek zarządzania ciągłością działania oraz zabezpieczania danych poprzez systemy kopii zapasowych. Podmioty muszą również uwzględnić aspekty bezpieczeństwa w relacjach z dostawcami, aby zapewnić bezpieczeństwo w całym łańcuchu dostaw. Dzięki tym środkom, organizacje mogą skutecznie zarządzać ryzykiem i chronić swoje sieci oraz systemy informatyczne przed zagrożeniami.

 

Rola właściwych organów

Właściwe organy mają kluczową rolę w nadzorowaniu zgodności z dyrektywą NIS 2 oraz egzekwowaniu przepisów o ochronie danych osobowych. Ich zadaniem jest monitorowanie i kontrolowanie podmiotów kluczowych i ważnych, aby zapewnić, że wszystkie wymagane środki bezpieczeństwa są prawidłowo wdrażane i utrzymywane. W przypadku naruszenia przepisów, właściwe organy mają obowiązek podejmowania działań naprawczych oraz egzekwowania przepisów związanych z odpowiednią regulacją.

Informacje o incydentach mogą być raportowane nie tylko w kontekście naruszenia ochrony danych osobowych, ale również w odniesieniu do przepisów NIS 2. Właściwe organy muszą zapewnić, że wszelkie zgłoszenia incydentów są odpowiednio przetwarzane i analizowane. W ten sposób organy te mogą skutecznie zarządzać ryzykiem i minimalizować skutki incydentów bezpieczeństwa komputerowego.

Współpraca między właściwymi organami a innymi instytucjami jest kluczowa dla zapewnienia spójności przepisów i skuteczności nadzoru. Dzięki temu możliwe jest zbudowanie silnego systemu ochrony cybernetycznej na poziomie krajowym i unijnym.

Państwa członkowskie powinny zapewnić, że właściwe organy mają odpowiednie zasoby i kompetencje, aby skutecznie wykonywać swoje obowiązki. W ten sposób dyrektywa NIS 2 przyczynia się do budowy wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w całej Unii Europejskiej.

 

Wymagania dotyczące szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa

Wymagania dotyczące szkoleń z zakresie cyberbezpieczeństwa są kluczowym elementem dyrektywy NIS 2. Organizacje muszą zapewnić regularne szkolenia dla swoich pracowników, aby byli oni przygotowani do skutecznego zarządzania zagrożeniami cybernetycznymi. Szkolenia te obejmują podstawowe praktyki higieny cybernetycznej oraz zaawansowane techniki ochrony danych i krajowym systemie cyberbezpieczeństwa oraz systemów informatycznych.

Programy szkoleniowe, takie jak kursy Lead Implementer NIS2 Directive, oferują uczestnikom umiejętności niezbędne do wdrożenia programów cyberbezpieczeństwa zgodnych z wymaganiami legislacyjnymi. Uczestnicy szkoleń zdobywają wiedzę na temat najlepszych praktyk oraz metodologii związanych z przestrzeganiem dyrektywy NIS 2.

Regularne szkolenia użytkowników takiej technologii są niezbędne, aby pracownicy byli na bieżąco z najnowszymi zagrożeniami i technikami ochrony. Dzięki temu możliwe jest skuteczne zarządzanie ryzykiem i minimalizacja skutków incydentów bezpieczeństwa komputerowego.

Państwa członkowskie powinny zapewnić, że wszystkie podmioty kluczowe i ważne spełniają wymagania dotyczące szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa. W ten sposób dyrektywa NIS 2 przyczynia się do budowy wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w całej Unii Europejskiej.

 

Informowanie o zagrożeniach i publiczne ujawnianie incydentów

Podmioty kluczowe są zobowiązane do informowania swoich klientów o dostępnych środkach zaradczych w kontekście poważnych zagrożeń cybernetycznych. Obowiązek ten nie jest uzależniony od wystąpienia konkretnego incydentu, co oznacza, że podmioty muszą być proaktywne w informowaniu o potencjalnych zagrożeniach.

W przypadku poważnego incydentu, organizacje mogą być zmuszone do publicznego ujawnienia go, aby zapobiec dalszym szkodom. Publiczne ujawnianie incydentów jest ważnym elementem zarządzania ryzykiem w cyberbezpieczeństwie, ponieważ pozwala na szybszą reakcję i koordynację działań naprawczych.

Państwa członkowskie powinny zapewnić, że wszystkie podmioty kluczowe i ważne przestrzegają tych wymogów w ramach krajowych strategiach cyberbezpieczeństwa państwa. Informowanie o zagrożeniach i publiczne ujawnianie incydentów przyczynia się do budowy wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w całej Unii Europejskiej.

Właściwe organy muszą monitorować i nadzorować przestrzeganie tych wymogów przez podmioty kluczowe i ważne. W ten sposób dyrektywa NIS 2 przyczynia się do zwiększenia świadomości zagrożeń cybernetycznych i skuteczniejszej ochrony infrastruktury krytycznej.

 

Harmonizacja przepisów na terytorium Unii

Dyrektywa NIS 2 została przyjęta 16 stycznia 2023 roku, a państwa członkowskie UE mają do 17 października 2024 roku na implementację jej przepisów do krajowego prawa. Wprowadza minimalne wymogi harmonizacyjne, co oznacza, że państwa członkowskie mogą wprowadzać dodatkowe regulacje zgodnie z krajowymi potrzebami.

Dyrektywa wprowadza szczegółowe zasady dotyczące zgłaszania incydentów bezpieczeństwa, aby zharmonizować poziom cyberbezpieczeństwa w UE. Jednolite zasady raportowania incydentów mają na celu wyrównanie poziomu bezpieczeństwa w całej Unii Europejskiej.

Państwa członkowskie powinny stworzyć wykazy podmiotów kluczowych i ważnych, aby ułatwić monitoring i nadzór nad ich działaniami, zgodnie z regulacjami parlamentu europejskiego i rady. Właściwe organy są zobowiązane do współpracy z innymi instytucjami w celu zapewnienia spójności przepisów i skuteczności nadzoru.

W ramach NIS 2, podmioty kluczowe i ważne muszą opracować polityki bezpieczeństwa, które obejmują kompleksowe podejście do analizy ryzyka. Dzięki temu możliwe jest skuteczne zarządzanie ryzykiem i minimalizacja skutków incydentów bezpieczeństwa komputerowego.

 

Wpływ na dostawców usług zaufania i rejestracji nazw domen

Obowiązki wynikające z dyrektywy NIS 2 dotyczą również dostawców usług DNS, którzy muszą przestrzegać określonych wymogów bezpieczeństwa oraz zgłaszać poważne incydenty bezpieczeństwa w określonych terminach. Podmioty świadczące usługi rejestracji nazw domen są zobowiązane do informowania o wszelkich zmianach w danych kontaktowych w ciągu dwóch tygodni.

Dostawcy usług zaufania muszą przestrzegać określonych wymogów bezpieczeństwa, aby zapewnić integralność i poufność danych. W przypadku incydentów bezpieczeństwa komputerowego, muszą one zgłaszać incydenty w określonych terminach, aby minimalizować skutki ataków i zapewnić ciągłość działania usług.

Dyrektywa NIS 2 wprowadza surowsze wymogi dla dostawców usług cyfrowych oraz dostawców usług ośrodka przetwarzania, w tym centrów danych i platform medialnych, co ma na celu zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa w całym łańcuchu dostaw. Podmioty świadczące usługi rejestracji nazw domen muszą również przestrzegać tych wymogów, aby zapewnić integralność i poufność danych.

Dzięki tym zmianom, dyrektywa NIS 2 przyczynia się do budowy wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w całej Unii Europejskiej, obejmując szeroki zakres podmiotów i sektorów krytycznych.

 

Podsumowanie

Dyrektywa NIS 2 wprowadza szereg kluczowych zmian mających na celu zwiększenie poziomu ochrony dla operatorów usług kluczowych oraz dostawców usług cyfrowych. Nowe przepisy obejmują szeroki wachlarz podmiotów i sektorów krytycznych, wprowadzając surowsze wymogi dotyczące zarządzania ryzykiem oraz zgłaszania incydentów bezpieczeństwa komputerowego.

Wprowadzenie procedur zgłaszania incydentów, środków zarządzania ryzykiem oraz wymagań dotyczących szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa ma na celu zwiększenie zdolności reagowania na zagrożenia cybernetyczne. Państwa członkowskie UE muszą zapewnić, że wszystkie podmioty działające na ich terenie przestrzegają nowych wymogów, co oznacza konieczność wprowadzenia odpowiednich przepisów do prawa krajowego.

Dyrektywa NIS 2 przyczynia się do budowy wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w całej Unii Europejskiej, obejmując szeroki zakres podmiotów i sektorów krytycznych. Dzięki temu możliwe jest skuteczne zarządzanie ryzykiem i minimalizacja skutków incydentów bezpieczeństwa komputerowego.

 

Najczęściej zadawane pytania

 

🔵 Jakie podmioty są objęte dyrektywą NIS 2?

Dyrektywa NIS 2 obejmuje operatorów usług kluczowych oraz kluczowych dostawców usług cyfrowych, takich jak przedsiębiorstwa użyteczności publicznej, banki, firmy przewozowe i dostawcy chmur obliczeniowych.

🔵 Jakie są nowe obowiązki nałożone na podmioty kluczowe i ważne?

Podmioty kluczowe i ważne mają obowiązek wprowadzenia odpowiednich środków bezpieczeństwa dostosowanych do poziomu ryzyka oraz opracowania polityk bezpieczeństwa i procedur monitorowania zagrożeń. Regularne szkolenie pracowników w zakresie cyberbezpieczeństwa jest również istotnym obowiązkiem.

🔵 Jak zgłaszać incydenty bezpieczeństwa komputerowego?

Incydenty bezpieczeństwa komputerowego należy zgłaszać w ciągu 24 godzin od ich wykrycia, a szczegółowy raport powinien być dostarczony w ciągu 72 godzin. Dodatkowo, ważne jest przygotowywanie sprawozdań końcowych i okresowych po każdym zgłoszeniu poważnego incydentu.

🔵 Jakie są kary za nieprzestrzeganie przepisów NIS 2?

Kary za nieprzestrzeganie przepisów NIS 2 mogą wynosić przynajmniej 10 milionów EUR lub 2% rocznego obrotu dla podmiotów kluczowych oraz co najmniej 7 milionów EUR lub 1,4% rocznego obrotu dla podmiotów ważnych. Taka surowość kar podkreśla znaczenie przestrzegania przepisów w obszarze bezpieczeństwa sieci i informacji.

🔵 Jakie są wymagania dotyczące szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa?

Szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa powinny obejmować zarówno podstawowe praktyki higieny cybernetycznej, jak i zaawansowane techniki ochrony danych, co jest kluczowe dla skutecznego zarządzania ryzykiem. Regularne aktualizacje tych szkoleń są niezbędne dla odpowiedniego reagowania na zagrożenia cybernetyczne.

 

👉 Przeprowadź darmowy audyt NIS2 dla Twojej organizacji