Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska opublikował raport „Konsumpcja treści online a marketing”. Lektura tego opracowania niesie wiele ciekawych informacji dla osób zajmujących się marketingiem i komunikacją w firmach.
W firmie Arcus odpowiadam za marketing, w tym m.in. komunikowanie oferty do rynku. To duże wyzwanie, ponieważ oferujemy zaawansowane technologicznie produkty i usługi. Kilkanaście lat temu były to głównie laserowe drukarki i urządzenia wielofunkcyjne Kyocera, później dołączyło do oferty VARIO – oprogramowanie do zarządzania dokumentem Docusoft, systemy zarządzania korespondencją Pitney Bowes, od 2008 roku systemy monitorowania pojazdów czy smart grid z oferty T-matic Systems, a najnowszymi rozwiązaniami w ofercie Grupy Arcus są narzędzia Arcus Systemy Informatyczne (m.in. Microsoft Dynamics AX CRM, ERP, czy komunikacja zunifikowana – ang. Unified Communication). Ponieważ działamy na rynku B2B, z jednej strony nie podlegamy modom rynkowym znanym z rynku konsumenckiego (kolory urządzeń elektronicznych, zmiany w designie), z drugiej jednak strony nasz odbiorca jest niezwykle wymagający, wnikliwy podczas procesu zakupu, nie podejmuje decyzji impulsowo i pochopnie, jest też profesjonalistą o dużej wiedzy na temat kupowanych rozwiązań. To oznacza wiele wyzwań dla naszego działu marketingu. Komunikacja oferty Arcus musi być dostosowana do potrzeb dzisiejszych konsumentów.
Raport IAB „Konsumpcja treści online a marketing” zawiera wiele ciekawostek, np. można dowiedzieć się, że ludzki mózg przetwarza dziennie ponad 34 GB danych. To naprawdę dużo, nieuniknione jest więc to, że część danych jest przez nasz mózg pomijana. Marketerzy coraz częściej mają problem z dotarciem z przekazem do potencjalnych klientów, ponieważ starają się oni unikać przekazu reklamowego.
Bardzo ważny jest też kanał komunikacji – jak czytamy w raporcie człowiek zapamiętuje zaledwie 10 proc. tego co usłyszy, tylko 20 proc. tego co przeczyta i aż 80 proc. tego co zobaczy lub zrobi. Dlatego właśnie coraz istotniejsze w komunikacji jest skupienie się na angażujących treściach, czyli atrakcyjnych wizualnie infografikach, materiałach video, a także spotkaniach bezpośrednich np. podczas targów, konferencji czy warsztatów, gdzie klienci mogą podejść i sami skorzystać z proponowanych rozwiązań.
Połowa internautów spędza na danej stronie mniej niż 10 sekund – w tym czasie są w stanie tylko przeczytać tytuł, lead i parę zdań z początku artykułu. Jeżeli okaże się dla nich nieinteresujący, natychmiast przechodzą na inną stronę. Według raportu większość z nas „scrolluje” (przewija) 50–60 proc. artykułu i czyta jedynie 20 proc. danej treści.
Co ciekawe, osoby, które zapoznały się z 25% artykułu, są skłonne do dzielenia się nim na Twitterze. Nieprzypadkowo na naszym firmowym blogu Oszczędnościwfirmie.pl przy każdym artykule znajduje się przycisk ułatwiający udostępnienie materiału na Twitterze, Facebooku i Google+.
Raport IAB można pobrać tutaj: http://iab.org.pl/wp-content/uploads/2016/04/Raport_Konsumpcja_tresci_online_20161.pdf a do jego treści na łamach bloga będziemy jeszcze wracać.