Dziś w Pulsie Biznesu możemy ukazał się artykuł, który porusza kwestie związane z dbaniem o wizerunek firmy. Podkreśla się też w nim rolę wpisania działań z zakresu employer brandingu w strategię biznesową.
Raport Edelmana „Barometr Zaufania 2017” podnosi bardzo istotną kwestię wizerunkową firmy, jaką jest employer branding. Znajdziemy w nim między innymi odpowiedzi na pytania o zachowanie równowagi między marketingiem a troską o pracownika oraz o sposobie informowania o employer brandingu z wyczuciem. Z przeprowadzonego badania wynika, że tylko 35% respondentów uważa, że instytucje w Polsce postępują właściwie. Tak druzgoczący wynik plasuje nas na przedostatnim miejscu w rankingu 28 krajów, z czego ostatnie miejsce zajmuje Rosja. Z raportu możemy się też dowiedzieć, że sytuacja nie wygląda różowo w przypadku prezesów i rzeczników prasowych. Ufa im tylko odpowiednio 23 i 14 procent ankietowanych.
Employer branding
Budowanie marki pracodawcy z tak niskimi wskaźnikami poparcia stanowi nie lada wyzwanie. W employer brandingu dostrzegam pewną dychotomię. Specjaliści od biznesowego PRu budują idealny, pozbawiony najmniejszej skazy obraz firmy, co zaburza jej odbiór. Z drugiej strony mamy też przedsiębiorstwa, które zaniedbują komunikowanie o swoich działaniach w obszarze employer brandingu ze względu na źle pojmowaną skromność. Dlatego należy znaleźć złoty środek między atakującą reklamą a dyskretną i subtelną promocją. Jeśli firma ma się czym pochwalić, należy to robić. Kluczowe jest przy tym promowanie dobrych praktyk, co zawsze będzie stanowić dla innych inspirację czy motywować do działania.
Według Justyny Siwek, kierownik działu HR Poczty Polskiej, zarówno kandydaci jak i pracownicy mają prawo wiedzieć co pracodawca ma im do zaoferowania. Podkreśla też rolę mediów elektronicznych, które ułatwiają dotarcie do konkretnych grup docelowych. Jednak pomimo możliwości jakie dają, Poczta Polska nie lekceważy tradycyjnych kanałów, na których opiera się marketing. Justyna Siwek zwraca też uwagę na rolę wykorzystywanych narzędzi komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, jakimi są intranet, forum pracownicze, portale społecznościowe, ikony i plakaty, prasa lokalna, obecność w wydarzeniach masowych, organizacja dni otwartych itp.
W artykule wypowiada się też Radosław Busiło, członek zarządu PR Security. Zwraca uwagę na to, że nie wszędzie rządzi pracownik. W branży ochroniarskiej ludzi zastępują kamery, drony czy systemy autoryzacji, a konkurencja jest na tyle duża, że trzeba ciąć koszty osobowe. Jednak mimo to nie rezygnuje z działań w zakresie employer brandingu, ponieważ zawsze będzie zapotrzebowanie na dobrych specjalistów.
Przedsiębiorcy nie powinni również mylić promocji firmy z propagandą, ponieważ każdy niezadowolony pracownik może wytoczyć ciężkie działo w postaci komentarza w Internecie. Czego doskonałym przykładem jest raport Edelmana.